پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
30 مهر 1397 - 10:26

معمای بن سلمان

دستگیری ۱۸ نفر در عربستان به جرم قتل خاشقچی.
نویسنده :
سید فرشید کاظمی پیرسرا
کد خبر : 1628

پایگاه رهنما :

بعد از کش و قوس‌های فراوان دولت سعودی بالاخره پذیرفت که مرگ جمال خاشقچی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول صورت گرفته است و تلاش خواهند کرد عاملین این جنایت را مجازات کنند. در شرایط فعلی کسی که در صدر اتهامات قرار گرفته کسی نیست جزء ولیعهد جوان سعودی‌ها محمد بن سلمان. با توجه به گزارش‌های واصله کسانی که مظنون به قتل روزنامه نگار عربستانی هستند از نزدیکان ولیعهد می‌باشند. بد نیست با توجه اتفاقات چند روز گذشته پنج نکته را در مورد ماجرای کنسولگری عربستان در استانبول را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
۱. محمد بن سلمان پذیرفته که خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان فوت کرده است. البته شنیده‌ها از آن حکایت دارد که مایک پمپئو هم احتمالاً صدای ضبط شده شکنجه‌های خاشقچی را شنیده است. مطمئناً عربستان سعودی در دو هفته اخیر تحت فشار بوده است. فشار‌هایی که تا همین الان هم یک پروژه بزرگ اقتصادی را در عربستان به نام کنفرانس داووس در صحرا ناکارآمد و رابطه میان سعودی‌ها با طرفداران شان را از هر زمان دیگری در سال‌های اخیر تیره‌تر کرده است.
۲. در ماجرای کنسولگری عربستان در استانبول در کمال حیرت همگان، دونالد ترامپ تنها کسی است که دولت سعودی را مقصر نمی‌داند البته رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حق دارد، چون طی دو سال گذشته از عمر ریاست جمهوری وی از نظر اقتصادی روی سرمایه سعودی‌ها حساب باز کرده است و عبارت گاو شیرده دلیلی بر این مدعاست و وی سعی دارد به طریقی محمد بن سلمان را از این قائله نجات دهد و در صدد است سوال‌های بسیاری که در این ماجرا بوجود آمده است به اتفاق عربستان ماجرا را مسکوت گذاشته و به مرگی ساده در یک ساختمان در استانبول بر اثر درگیری تقلیل دهد.
۳. در مرحله بعدی، عدم موضع گیری شفاف رجب طیب اردوغان پیرامون این ماجرا است. نخست وزیر ترکیه با تمام مشکلاتی که با عربستان سعودی دارد از ارائه موضع گیری شفاف نسبت به این ماجرا سر باز زده است. البته بعد از مدت‌ها معاون رئیس حزب عدالت و توسعه گفته: کارمندان یک کشور نمی‌توانند بدون دستور از سوی مسئولان آن کشور مرتکب جنایتی شوند.
۴. نیویورک تایمز اعلام کرده شواهدی دارد که برخی از آن ۱۵ نفری که روز به قتل رسیدن خاشقچی به استانبول وارد شده اند، افسران امنیتی و نیرو‌های اطلاعاتی و کارکنان دولت عربستان هستند؛ در همین راستا سوالی که در محافل رسانه‌ای و امنیتی مطرح است، نقش نزدیکان بن سلمان در قتل روزنامه نگار عربستانی است سوالی که به این پاسخ منتج می‌شود که قطعاً یکی از قاتلان از دوستان نزدیک ولیعهد سعودی است. از طرفی بازی‌ای که بن سلمان شروع کرده و دست به دستگیری‌های گسترده افراد به اتهام قتل خاشقچی زده هم تبدیل به نمایشی مضحک برای ترمیم چهره اش شده است.
۵. به نظر می‌رسد سعودی‌ها تقلا‌های زیادی می‌کنند که خون خاشقچی را از دستان بن سلمان پاک کنند. ولیعهد جوان در اقدامی نمایشی وزیر مشاور در دیوان پادشاهی عربستان را برکنار کرده و دستور دستگیری ۱۸ نفر دیگر را هم صادر کرده است و در اقدامی باورنکردنی خود رئیس کمیته‌ی پیگیری پرونده قتل جمال خاشقچی شده است. آنچه که مسلم است دولت سعودی ابتدا منکر قتل خاشقچی بود، اما از شب جمعه بدون هیچ توضیحی گفته روزنامه نگار و فعال اجتماعی سعودی مرده و افرادی که خرابکار بوده اند مقصر این ماجرا هستند. این همان نمایشی است که ترامپ خواهان آن بود. سناریویی که در صدد است هم پیمان خود را از این ماجرا تبرئه کند تا بتواند بدون پرداخت هزینه گزاف از این ماجرا تبرئه شود.

ارسال نظرات